New Playmouth en Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Roel en Ingrid - WaarBenJij.nu New Playmouth en Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Roel en Ingrid - WaarBenJij.nu

New Playmouth en Napier

Door: RoelIng

Blijf op de hoogte en volg Roel en Ingrid

21 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Napier

New Playmouth 17/03/12 - 20/03/12

We zijn alweer een poosje op het noorder eiland en met een kleine omweg zigzaggen we weer terug naar Auckland.
Vanuit Wellington reden we met de Kiwibus ons naar Bulls (een klein dorpje ergens tussen Taupo en Wellington). daar stapte we als enige uit om daar vervolgends een kleine 4 uurtjes te wachten op de Intercity bus die ons naar New Playmouth zou rijden. New Playmouth ligt uiterst west, een vrij grote stad waarin het allemaal te doen is om Mount Egmont (de berg die vele zullen kennen uit de film, the last samurai).

Eenmaal aangekomen in New Playmouth werd ons al snel duidelijk dat deze stad DE plaats is om sint Patricks day te vieren. Cafes waren versierd en er liepen veel verkleden mensen rond in het groen, dus uiteindlijk toch een beetje carnaval gehad. En hoe leuk het ook zou zijn om met deze gekte mee te doen, wij spaarde onze krachten omdat we de volgende dag, mount Egmont zouden gaan beklimmen. Dit werd nog even spannend, omdat de prive auto van onze buschauffeur die ons in de shuttelbus zou brengen, pech had. Uiteindelijk wist de hostes van ons hostel na veel telefoontjes toch nog een andere shuttelbus voor ons te regelen.

De volgende dag vertrokken we in alle vroegte met de bus naar mount Egmont. We hadden niet briljant goed geslapen omdat we op een 10 persoonskamer lagen en zo' n beetje ieder uur een groene feestganger onze kamer binnen kwam gezongen die terugkwam van het stappen. Tcoh begonnen we met volle moed aan deze tocht. Hoewel een kamer genoot vertelde dat de wandeling eigelijk helemaal niet zo mooi was, waren wij anders van mening. Het was een schitterende wandeling, vol met zware parcouren en hindernissen. Uiteindelijk stopte zefs het wandelpad en moest je maar ongeveer gissen hoe je verder de top berijkte. Uiteindelijk bereikte we bijna de top, maar ons verstand vertelde ons dat het niet verantwoord was door te gaan en besloten geheel tegen onze wil in rechts omkeerd te maken. Bergafwaarts sloeg het weer om en begon het behoorlijk te waaien, dit maakte de afdaling behoorlijk spannend omdat de berg erg steil afliep en we geen grip met onze wandelschoenen hadden dankzij het losse gruis em stennen van de berg.
We waren blij toen de berg weer wat minder steil werd, we wachten een klein uurtje op de shauffeur die ons weer veilig na het hostel bracht. Daar kregen we te horen dat dit de meest gevaarlijke berg van NZ was om te beklimmen en hier ook de meeste ongelukken gebeurde, dus we hebben juist gehandeld!

Napier 20/03/12 - 22/03/12

Vanuit New Playmouth reden we helemaal naar het oosten van NZ, Napier. Ook dit deden we met de Intercitybus omdat de kiwibus daar niet komt met onze pas.

Napier is een leuk en gezellig plaatsje, helemaal gebouwd in de Art Decostijl, iets dat wij toch wel heel erg intresant vinden. We kwamen pas laat aan de 20ste dus iets anders dan alleen eten en dan direct slapen zat er die dag niet in. De volgende dag verlieten we betijds het hostel om het dorp te verkennen. Na veel foto's maken van de stad troffen we een leuk winkeltje dat allerlei Art Deco spulletjes verkocht, natuurlijk moesten we hier even in blijven rondhangen.

Daarna liepen we naar een soort van seaworld waar we allerlei leuke waterdieren konden bezichtigen zoals, haaien, roggen, vele soorten vissen (zelfs nemo en dorrie uit finding nemo), zeepaardjes, krabben en noem maar op!!! Ze hadden daar ook een glazen tunnel zodat je door de zeewereld werd geleid, zo kon je deze dieren van alle kanten bezichtigen en konden zelfs zien hoe ze werden gevoerd door de duiker. We hebben ook nog echte kiwies gezien (de diertjes van NZ). We hebben ontzettend genoten van deze dag. Morgen gaan we weer naar Taupo en verder noordwaarts.

• 21 Maart 2012 - 19:32

Tom:

Sjiekie, sjiekie!!!
    En Nemo..., het rotsblokje nog omlaag gekregen......

Groetjes,
    Tom.

• 22 Maart 2012 - 20:52

Carole:

Hoi bergbeklimmers, leuk dat we elke keer weer mee mogen genieten van jullie mooie reis. Het aftellen is begonnen, geniet nog van jullie avontuur en tot snel in Houten, groetjes Geert-Jan, Anouk en Carole xx

• 24 Maart 2012 - 09:39

Mirjan:

Hoihoi ik zou bijna jaloers worden ;-) Geniet nog eventjes! Een weekje gaat helaas snel...Maar je hebt nog een week :-) Liefs Mirjan

• 26 Maart 2012 - 10:06

Mappo:

Beetje late reactie! Sorry.

Wat een leuke verhalen allemaal. Alsof Mir en ik het zo mee beleven. Nu al benieuwd naar de foto's van de gevaarlijke wandeling.
    Njoy! Njoy! En goede reis alvast.